Wiadomości - Zdrowie i uroda
W najbardziej depresyjnym dniu w roku Fundacja Świętego Mikołaja przypomina o problemie zdrowia psychicznego dzieci
Dodał: Marta Data: 2023-01-16 10:51:58 (czytane: 4134)
16 stycznia przypada w tym roku Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny dzień w roku. Z badań nad kondycją psychiczną dzieci i młodzieży wynika rosnący wzrost kryzysu w zakresie zdrowia psychicznego. Z tej okazji Fundacja Świętego Mikołaja chce zwrócić uwagę na ten poważny problem.
W zgodnej opinii Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Dziecka wyniki badań są alarmujące i wymagają pilnego wdrożenia programów psychoedukacyjnych związanych z zapobieganiem i leczeniem depresji. Wdrażanie tych programów powinno obejmować całą sieć społeczną nastolatków, czyli ich samych oraz rodziców i nauczycieli – te grupy są silnymi czynnikami chroniącymi.
Polska jest w czołówce Europy pod względem liczby samobójstw wśród małoletnich. Rosnącą tendencję obserwuje się od 2017 r., kiedy liczba samobójstw osób w wieku 7-18 lat wyniosła 730. W 2021 r. odnotowano 1496 samobójstw w tej grupie wiekowej, co oznacza dwukrotny wzrost w stosunku do 2017 r. Według analizy UNICEF z 2021 r., częstotliwość występowania zaburzeń psychicznych u dzieci w wieku 10 - 19 lat w Polsce wynosi 10,8%. To już ponad 409 tys. nastolatków (181 tys. dziewcząt i 228 tys. chłopców).
Aby odpowiedzieć na problemy Fundacja Świętego Mikołaja prowadziła przez cały 2022 rok program pomocy psychologicznej, w ramach którego realizowane były w szkołach działania profilaktyczne, terapeutyczne i interwencyjne, finansowana była terapia dzieci z niezamożnych rodzin, które pilnie potrzebują kontaktu ze specjalistą, oraz prowadzona superwizja dla szkolnych psychologów i pedagogów. W sumie fundacja objęła pomocą ponad 9250 uczniów.
Od lat ściśle współpracujemy ze szkołami w całej Polsce. Sygnały od nauczycieli o narastających problemach psychicznych dzieci i młodzieży, w tym poziomie stanów depresyjnych, samookaleczeniach, różnych traumach, a także trudnościach z budowaniem zdrowych relacji między rówieśnikami budzą spory niepokój. Potrzebna jest pełna mobilizacja mądrych dorosłych: rodziców, nauczycieli, ekspertów aby pomóc dzieciom. Cieszę się, że dzięki wsparciu naszych darczyńców, mogliśmy nieść pomoc na taką skalę w 2022 roku – mówi Anna Grunwald, koordynatorka programu Pomocy Psychologicznej Fundacji Świętego Mikołaja.
W badaniu Rzecznika Praw Dziecka z 2021 roku ogólne niezadowolenie ze swojego życia związane z odczuwaniem szczęścia, radości i pogody ducha – w stopniu zagrażającym zdrowiu psychicznemu – wykazało 17% uczniów i 14% uczennic klasy 2. szkoły podstawowej. W klasie 6. szkoły podstawowej i 2. liceum i technikum niezadowolenie wyraziło po 11% uczniów i 15% uczennic. Poważnym problemem jest słaba dostępność do specjalistów – blisko połowa szkół w Polsce nie zatrudnia psychologa ani pedagoga szkolnego. Dostęp do psychoterapii często łączy się z wysokimi kosztami, co stanowi poważną barierę przed skorzystaniem z pomocy dla dzieci w rodzinach niezamożnych. W rodzinach uprawnionych do korzystania ze świadczeń pomocy społecznej żyje niemal co ósme dziecko (GUS, 2022). O ostatnich latach zwiększa się liczba dzieci żyjących w skrajnym ubóstwie – z 313 tys. w 2019 r. do 410 tys. w 2020 r. (GUS, 2021).
W 2022 roku Fundacja przekazała szkołom 487 000 zł na realizację działań terapeutycznych, profilaktycznych i interwencyjnych. Dzięki wsparciu Fundacji Świętego Mikołaja w szkołach odbyły się warsztaty profilaktyczne, obejmujące problematykę uzależnień, w tym uzależnień od urządzeń cyfrowych. W szkołach toczyły się warsztaty dotyczące umiejętności społecznych: wyrażania emocji, radzenia sobie ze stresem, warsztaty asertywności. Uczniowie dostali wsparcie w zakresie efektywnej nauki, treningu koncentracji i planowania pracy. Ważną częścią programu były działania obliczone na reintegrację klas po okresie pandemii i odbudowywanie więzi w społecznościach szkolnych. Klasy uczyły się zasad komunikacji, trenowały rozwiązywanie konfliktów i uczyły się pracy w grupie. Łącznie program objął 9259 uczniów.
Forma pracy warsztatowej sprawiła, że dzieci były zaangażowane, czuły moc sprawczą, analizowały, wyciągały wnioski i "eksperymentowały". Miały też możliwość odnoszenia sukcesu, co budowało ich poczucie wartości. Otwierały się, nabierały odwagi. Doświadczały również drobnych porażek i uczyły się, jak sobie z nimi poradzić. Ta umiejętność będzie im w życiu bardzo potrzebna. Otrzymały „narzędzia", z których będą mogły korzystać, jeśli tylko zechcą – mówi pani Joanna, pedagog z Zespołu Szkół w Dębnie.
Program Fundacji Świętego Mikołaja realizuje rekomendacje ekspertów dotyczące powrotu uczniów do szkół po okresie pandemii, wśród których wymienia się działania reintegrujące zespoły klasowe, programy profilaktyczne dotyczące higieny i dobrostanu cyfrowego, przeciwdziałanie cyberprzemocy i etykieta działań online, radzenie sobie ze stresem oraz prowadzenie działań z zakresu promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
/Materiał zewnętrzny/
Reklama.
Komentarze (0)
Uwaga: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Za wypowiedzi naruszające prawo lub chronione prawem dobra osób trzecich grozi odpowiedzialność karna lub cywilna. IP Twojego komputera: 3.17.181.21