Według Analizy Umiejętności Językowych Gimnazjalistów opublikowanej w kwietniu 2014 roku przez Biuro Analiz Sejmowych poziom znajomości języków obcych wśród polskiej młodzieży jest wręcz fatalny. Raporty z badań umiejętności językowych uczniów szkół średnich pierwszego stopnia wskazują, iż ponad połowa polskich gimnazjalistów osiągnęła wyniki w zakresie języka angielskiego na poziomie A1 lub niższym. Należy przypomnieć, że poziom A1, to najniższy poziom znajomości języka obcego w sześciostopniowej skali określonej przez Radę Europy. W przypadku języka niemieckiego jest jeszcze gorzej, gdyż ponad 80% polskich gimnazjalistów osiągnęło poziom A1 lub niższy.
3 x Z, czyli system nauki Polaków
W szkołach ponadgimnazjalnych obowiązuje nauczanie dwóch języków obcych, z czego jeden na poziomie rozszerzonym, z którego trzeba zdać maturę. Wielu nastolatków uczęszcza też na dodatkowe kursy do szkół językowych. Niestety w szkole często dominuje zasada zakuć-zaliczyć-zapomnieć. Młodzi ludzie nie widzą sensowności nauki języków obcych. Nie potrafią sięgnąć w przód i pomyśleć o pracy, karierze, podróżach, ale też języki obce giną w natłoku obowiązków, klasówek, testów z innych przedmiotów. A przecież języki to podpora wszystkich innych dziedzin i przedmiotów. Możemy o katedrach gotyckich czytać po francusku lub włączyć BBC, by po angielsku posłuchać o podwodnym świecie.
- Często bywa tak, że młodzież chce się uczyć, ale zwyczajnie nie wie jak się do tego zabrać. Siadają przed zeszytem i nic z tego nie wynika. Nie widząc sensowności tej nauki ucząc się od klasówki do klasówki, nie mówią w języku choć teoretycznie znają struktury gramatyczne. Stąd właśnie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE opracowało koncepcję prowadzenia warsztatów. Chcemy nauczyć naszych nastolatków a także ich rodziców jak się uczyć żeby się nauczyć, żeby coś w głowie zostało, żeby języka używać aktywnie i co najważniejsze jak czerpać z tego przyjemność i satysfakcję – mówi Dorota Biele, członek Stowarzyszenia PASE.
Miejsce na przyjemność w nauce
Przyjemność w nauce to podstawa. Jeśli uczeń nie odczuwa przyjemności z nauki to wiedza ucieka, zaczynamy się uczyć od klasówki do klasówki, a mimo wielu lat nauki nadal boimy się odezwać w języku obcym, motywacja cały czas spada. Trzeba odwrócić to błędne koło. Przede wszystkim język powinien być częścią nas. Trzeba się nim otaczać i przy każdej możliwej okazji do niego sięgać. Jadąc do szkoły młodzi ludzie przeglądają Facebooka. Dlaczego by nie „zalajkować” paru obcojęzycznych stron ze śmiesznymi filmami, z ulubionymi muzykami, czy z czymś co lubimy.
- Gdy zobaczymy coś ciekawego, co przykuje naszą uwagę, np. artykuł, krótki film, wywiad, zapowiedź nowej płyty czy koncertu i posłuchamy czy przeczytamy tę informację w obcym języku to zrozumiemy. To jest właśnie forma nauki. Przypadkiem i z przyjemnością. Zgodnie z zasadą, że nasz mózg selekcjonuje informacje i zachowuje te, które sprawiają nam przyjemność, są dla nas ważne – mówi Dorota Biele.
Warsztaty dla uczniów w szkołach
W nauce języka nie unikniemy gramatyki czy słownictwa, a w szkole nie unikniemy testów. O tym też będzie mowa na warsztatach, które każda szkoła może zorganizować kontaktując się ze Stowarzyszenie PASE. Eksperci opowiedzą o tym w jakich cyklach mózg funkcjonuje optymalnie, ile słówek dziennie każdy jest w stanie przyswoić czy też jak nauczyć się gramatyki, żeby jej aktywnie używać.
- Nie będzie to klasyczna pogadanka. Chcemy zaangażować młodzież. Warsztaty przewidziane są dla grup max. 30 osobowych, tak żeby każdy mógł coś powiedzieć, żeby miał możliwość zabrać głos. Stawiamy na interakcje i zabawę – mówi Dorota Biele.
Stowarzyszenie PASE jest organizacją pozarządową, której celem głównym od ponad 20 lat, jest wspieranie jakości w nauczaniu języków obcych w Polsce. Więcej informacji o PASE: www.pase.pl. Więcej informacji o nauce języków obcych: www.jezykowo.pase.pl.
Reklama.